8 yleistä syytä jättää treenit välistä

Liikunta antaa energisemmän olon, parantaa vastustuskykyä ja kiinteyttää vartaloa. Painokin putoaa jos sille on tarvetta. Järki tietää tämän kaiken, mutta jostain syystä kroppa ei lähde liikkeelle silloin kun pitäisi.

Sosiaalipsykologi Jonathan Haidtilta peräisin oleva vertaus elefantista ja ratsastajasta pätee tässäkin. Järki on kuin ratsastaja elefantin selässä ja tunteet, alitajunta, on itse elefantti.

Ratsastaja pyrkii parhaansa mukaan ohjaamaan elefanttia. Eläimen pillastuessa ei kuitenkaan ole mitään muuta tehtävissä kuin yrittää pysytellä kyydissä. Jos siis elefantin tekee työpäivän jälkeen mieli jättisäkillistä karkkia ja Netflixiä liikunnan sijasta, niin järjellä ei ole siihen paljon sanomista.

Elefantin tallustelua voi kuitenkin koettaa parhaansa mukaan ennakoida. Bongasin Prevention-verkkosivustolta kiintoisan artikkelin yleisimmistä syistä, miksi treenit jäävät välistä sekä miten niihin voisi vaikuttaa. Listauksesta puuttuvat lastenhoidolliset seikat sekä sairastelu.

1. Jätät aamiaisen välistä.
Aamuisin tulee aina niin kiire tai ruoka ei vaan maistu. Tuoreen tutkimuksen mukaan ne ylipainoiset henkilöt, jotka söivät aamiaisen treenasivat todennäköisemmin kuin aamiaisesta luistavat. Ruokailurytmissä paras peukalosääntö onkin mieluummin usein ja vähän kuin harvakseltaan ja paljon.

Aamiaiset tunnollisesti syövänä ihmisenä tiedän myös kokemuksesta, että hukka perii jos lounaan jälkeen ehtii kulua liian kauan ennen seuraavaa ateriaa. Jääkaapin sisältö tulee hotkittua mielellään kahteen kertaan ja sitten onkin maha niin pullollaan, että liikuntaa lykkää pahimmillaan seuraavalle päivälle. Välipalojen syömisen kanssa saa olla tarkkana. Muistamista helpottaa jos on aikataulutettu treeni tiedossa.

2.  Aika hulahtaa somessa.
Yksi asia johtaa helposti toiseen. Kissavideot, kuvien latailut, kiintoisat keskustelut, poliitikkojen touhujen äimistely, ryhmissä hengailu ja kaikki ne mahdolliset maailmat, mitä sosiaalinen media avaa. Äkkiäkös sitä on kuluttanut kallisarvoista vapaa-aikaa pahimmillaan tuntitolkulla sen sijaan, että olisi solminut ne lenkkitossut jalkaan ja painunut ulkoilemaan. Jos some saa elefantin riehaantumaan, niin koneelle tai puhelimeen voi asentaa surffailua rajoittavia sovelluksia.

3. Työt tempaavat mukaansa.
Saat hyvän flow’n ja lapioit tekemättömien töiden listaa urakalla lyhyemmäksi. Sattuu joku kriisi ja aikataulut kääntyvät päälaelleen. Stressi on niin kova, että hukut sen alle. Löydät itsesi työpöydän äärestä vielä iltamyöhällä ja päivä olikin sitten siinä. Tätäkin aihetta on Amerikassa tutkittu armeijan henkilökunnan parissa. Siinä käy ilmi miten stressi vaikuttaa treeni-intoon. Negatiivisesti. Mikäli tunnistat tässä ongelman, kannattaa kokeilla tapoja priorisoida tekemisiään tai harrastaa liikuntaa aamuisin.

4. Nukkumaanmenoaika puuttuu.
Seuraavan päivän laadukas treeni varmistetaan jo edellisenä iltana. Riittävä yöuni ja lepo eivät ole pelkästään pikkulasten etuoikeus vaan sitä tarvitsemme myös me aikuiset. Omat uneni paranivat huomattavasti, kun hoksasin jättää kännykän toiseen huoneeseen ja ostin perinteisen herätyskellon.

5. Huijaat itseäsi arkiliikunnalla.
Lähtökohtaisesti kaikki liikunta on tietenkin parempaa kuin ei mitään, valitset portaat hissin sijasta, kävelet kiertoreittiä kauppaan tai siivoat ahkerasti. Tilanteesta riippuen nämä voivat olla erinomaisia ensiaskeleita liikunnan pariin. Imurointi ja maton tamppaus eivät kuitenkaan korvaa liikunnasta saatuja hyötyjä, joten siisti koti ei toimi selityksenä treenien väliin jättämiselle.

6. Istuminen on uusi tupakointi.
Tämä oli suosikkini. Hakkaat niska kyyryssä tietokonetta koko päivän, istut palavereissa, hyppäät kulkupeliin ja kotona lösähdät sohvalle uupuneena. Huomaamattasi olet istunut koko päivän. British Journal of Sports Medicinen teettämän tutkimuksen mukaan yli kahdeksan tuntia istuskelevien treenaaminen oli myös vähissä.

Voit huijata itsesi päivän aikana liikkeelle vaikkapa seuraavilla kikoilla.

  • Pidä työpöydän vieressä vesilasia, joka on täytettävä mahdollisimman usein sen sijaan, että hilloat siinä litran vesipulloa.
  • Nouse autosta halaamaan lastasi, kun haet hänet harrastuksista.
  • Kierrä kauppa kerran tai kaksi ympäri ennen kuin alat mättämään ostoksia kärryyn. Toinen vaihtoehto on valita pidempi kävelymatka tai jättää auto parkkipaikan kauimmaiseen kulmaan.
  • Laita kännykkä hälyttämään tunnin välein, jotta nouset ja lähdet liikkeelle.

7. Sosiaaliseeraaminen menee kaiken muun edelle.
Verkostoituminen ja ystävien tapaaminen on tietenkin aina hyvästä. Paitsi silloin jos se tapahtuu jatkuvasti liikunnan kustannuksella. Nappaskengät voi välillä vaihtaa lenkkareihin ja sopia kävely- tai juoksutreffit kaverin kanssa.

8. Et kestä kipua.
Niskaan koskee, kun nukuit huonosti tai polvessa on outoja tuntemuksia. Joillain ihmisillä kyky sietää kipua on todella heikko ja se antaa liian helposti tekosyille vallan siirtää liikunta huomiselle. Tässä pitää tietenkin oppia erottamaan mikä on todellista ja mikä ”vain tuntemusta”.

Medicine & Science in Sports & Exercise -julkaisun teettämän tutkimuksen pohjalta jopa puolen tunnin treeni riittää paitsi nostamaan endorfiinitasoja, mutta myös parantamaan hetkellistä kivunsietoa.

2 Comments

  1. Olen hieman eri mieltä tuosta kohdasta #5 noin kirjoitettuna. Arki ja hyötyliikunta voi olla erittäinkin suosisteltavaa ja palauttavaa tavoitteellisesti ja kovaa treenaavalle etenkin silloin kun mennään treenissä ylikuormittumisen rajoilla
    –> jos vähätellään arkiliikunnan merkitystä on vaarana että ylikuomassa oleva hararstaja/treenaaja sokeutuu tilanteelle eikä huomioi päivittäisten puuhien kuormaa ja tekee väkisin treenin vaikkei elimistö enää oikeasti otakaan vastaan, samassa oravanpyörässä käsrsivät myös teesi #3
    ( mutta tottakai niinkuin kirjoittajan ajatus todennäköisesti oli – arkiliikunta ei kehitä hyväkuntoista juurikaan, mutta voi toimia hyvin PK1 tai palauttavana treeninä oleessaan riittävän pitkäkestoista )

    • Tarja

      joulukuu 2, 2016 at 13:51

      Kiitos palautteesta ja hyvästä nostosta. Alkuperäisessä artikkelissa keskityttiin nimenomaan siivoukseen, mutta otin siihen vähän laajemman näkökulman. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että hyötyliikunnan merkitystä ei missään nimessä pidä vähätellä.

Vastaa

Your email address will not be published.

*

© 2017 Outdoor option

Theme by Anders NorenUp ↑